Neem een goede start bij het levenslange leerproces

Leven is leren Vanaf het moment dat we worden geboren leren we door onze ouders, familieleden en vrienden te observeren en te imiteren. Ook later, wanneer we naar school gaan, een baan hebben en actieve levens leiden, blijven we leren. Kinderen met gehoorverlies kunnen net zo’n volledig en productief leven leiden als goedhorende kinderen. Ze hebben enkel wat extra ondersteuning nodig bij het leren. Kinderen zonder gehoorverlies leren continu omdat ze allerlei soorten informatie opnemen. Maar aan een kind met gehoorverlies moeten de dingen duidelijk en één voor één worden uitgelegd. Dit gaat om dingen zoals wat er vandaag op de planning staat, waar u gaat winkelen, wat u gaat kopen of wie u gaat bezoeken. Door de tijd te nemen om deze situaties uit te leggen, kunt u uw kind helpen begrijpen wat er gebeurt.

Extra inspanningen voor abstracte termen
Het is ook mogelijk dat kinderen met gehoorverlies hulp nodigen hebben bij het leren van nieuwe woorden en concepten. Het is waarschijnlijk redelijk eenvoudig om hen nieuwe voorwerpen aan te leren, maar meer abstracte zaken kunnen tot misverstanden en verwarring leiden. Omdat kinderen met gehoorverlies de fijnere nuances van taal niet kunnen horen, interpreteren ze dingen soms te letterlijk of te algemeen. Concepten zoals tijd zijn bijvoorbeeld bijzonder moeilijk te begrijpen. U zult seconden, minuten, uren, dagen, weken, maanden en jaren dus op verschillende manieren moeten uitleggen.

Aanmoedigen door het goede voorbeeld te geven
Eén voorbeeld van een typisch misverstand op het gebied van taal is het volgende. Een kind vraagt zijn moeder 'Hoeveel spinnen hebben ogen?' Wat hij eigenlijk bedoelde is: 'Hoeveel ogen hebben spinnen?'. In dit soort situatie kan het helpen om tekeningen te maken of afbeeldingen te gebruiken om te tonen wat u probeert uit te leggen. Praat altijd met uw kind, zelfs wanneer hij of zij misschien niet altijd volledig lijkt te begrijpen wat u zegt. De enige manier om hem of haar aan te moedigen om een gesproken taal te ontwikkelen is door zelf te spreken en door het goede voorbeeld te geven. En denk eraan dat uw gelaatsuitdrukkingen en lichaamstaal ook een interessant verhaal vertellen. Wanneer uw kind met anderen praat, treed dan niet op als tolk of antwoord niet in zijn of haar plaats. Probeer wanneer mogelijk korte en duidelijke zinnen te gebruiken wanneer u iets uitlegt.

Product voor in het klaslokaal
Download de brochure voor kinderen

Nuttige leermogelijkheden buiten de school

Betrek hen bij praktische activiteiten
Bijvoorbeeld, wanneer u uw fiets repareert. Benoem de verschillende onderdelen, geef informatie over hun werking en vertel wat u aan het doen bent.

Kook samen
Geef informatie over de herkomst van de verschillende ingrediënten en laat uw kind het overeenkomstige dier tekenen.

Stimuleer hun natuurlijke nieuwsgierigheid
Wijs tijdens een wandeling of autorit verschillende voorwerpen aan en beschrijf ze.

Maak hen warm voor nieuwe indrukken
Wijs uw kind op specifieke geluiden – zoals kabbelend water of het gepiep van schommels.

Los samen puzzels op of speel samen een computerspelletje
Door in teamverband te werken, krijgen kinderen meer zelfvertrouwen zodat ze later zelf moeilijkere taken durven oplossen.

Geef uitleg bij tv-programma’s en films
Kijk samen naar kinderprogramma’s, zet, indien mogelijk, het programma op pauze en bespreek wat jullie zien.

Lees een verhaaltje voor het slapengaan
Dit helpt bij de taalontwikkeling en stimuleert de interesse van uw kind in lezen en het opzoeken van informatie.

  • Downloads en productondersteuning

    Voorbeeld

  • Beschikbare accessoires

    Lees meer over de draadloze oplossingen voor Oticon hoortoestellen en andere accessoires.

  • Hoortoestellen gebruiken met verschillende applicaties

    Voorbeeld

  • Ga op zoek naar een hoorcentrum

    Laat een gehoortest uitvoeren en koop uw accessoires, reserve-onderdelen, en reinigingsmiddelen bij een erkende Oticon gehoorspecialist.