Inzichten

Om u en uw cliënten beter te ondersteunen tijdens hun reis naar een beter gehoor moeten we voortdurend naar consumenten luisteren om inzichten te verkrijgen over hun behoeften en verwachtingen.

Ken uw cliënten

De markt van de hoorzorg kan onderverdeeld worden in vier verschillende segmenten: Eerste keer, ervaren, kinderen en ernstig slechthorenden. Oticon heeft zwaar geïnvesteerd in de studie van elk segment.

De resultaten van het onderzoek naar hun fysiologische en emotionele behoeften zijn tweeledig: de sterkste portfolio van beschikbare instrumenten en een reeks waardevolle hulpmiddelen om in uw praktijk toe te passen.

Oticon Insight Handboek
Het Oticon Partnerprogramma is gebaseerd op de resultaten van de grootse enquête van consumenten ooit gehouden:

Eerste Keer Insight Handboek (pdf)

Ervaren Insight Handboek (pdf)
Ernstig slechthorenden Insight Handboek (pdf)

Inzichten van de consument

De resultaten van de grootste enquête ooit onder consumenten gehouden hebben Oticon een diepgaand begrip geleverd over de motivatie van cliënten om te leren leven met hun gehoorverlies. Meer dan 1500 mensen namen deel. De groep werd gelijk verdeeld tussen nieuwe en ervaren gebruikers.

De kennis van deze inzichten van de consument lieten ons toe om u hulpmiddelen en processen te bieden die uw cliënten beter ondersteunen tijdens hun reis naar een beter gehoor.

Meer dan door het aanbieden van de best mogelijke hooroplossing aan uw cliënten, kunnen deze inzichten u helpen in het optimaliseren van uw zaak. Wist u bijvoorbeeld dat 90% van de cliënttevredenheid te wijten is aan hun ervaringen met de hoorzorgprofessional? 50% bezoekt voor aankoop meer dan één winkel en 50% zien een gratis proefperiode als een stimulans om contact op te nemen.

Bekijk onze bevindingen van de enquête hier
  • De inzichten onthuld en uitgelegd

    Waarom mensen weinig bereid zijn gehoorspecialisten te bezoeken

  • Waarom mensen wel en niet’ kopen

  • Wat mensen verwachten wanneer ze een gehoorspecialist bezoeken

  • Welke factoren beïnvloeden aankoopbeslissingen

  • Hoeveel gehoorspecialisten worden gewoonlijk bezocht

  • Welke informatie willen mensen vóór een bezoek

De reis van de consument

De reis van de consument bestaat uit negen etappes die uw cliënten ervaren op weg naar een beter gehoor. De reis begint wanneer zij zich voor het eerst bewust worden van een potentieel gehoorverlies en eindigt wanneer zij ervaren gebruikers zijn geworden, die openstaan voor voortdurende verbeteringen.

Sommige consumenten zullen deze reis sneller afronden dan anderen en het is niet noodzakelijk voor alle hoortoestelgebruikers om door elke stap te gaan. Maar ze starten hun reis allemaal op dezelfde plaats – en bereiken hopelijk allemaal het eindpunt.

Fasen in de reis van de consument

Bewustzijn
Personen met een gehoorbeperking bereiken de fase in hun persoonlijke reis naar een beter gehoor waar ze zich bewust worden van hun gehoorverlies en dit erkennen.

Informatie
Personen met gehoorproblemen beginnen informatie over gehoorverlies en hooroplossingen te zoeken, zoals door het bezoeken van een GP- of een KNO-arts, door onderzoek op het internet of in hun sociale kringen waar iemand anders misschien hoortoestellen gebruikt.

Contact
Personen met gehoorproblemen bellen een hoorzorgprofessional om een afspraak te maken voor een gehoortest.

Behoeften en oplossingen identificeren
Personen met gehoorproblemen ontmoeten de hoorzorgprofessional voor de eerste keer om hun gehoorverlies te bevestigen, hun behoeften met betrekking tot communicatie bloot te leggen en om aanbevelingen over de keuze van de oplossing te krijgen.

Versterking
In de meeste gevallen komen personen met gehoorproblemen terug voor een tweede afspraak. Deze periode geeft de hoorzorgprofessional de tijd om de gekozen oplossing bij de fabrikant te bestellen en/om de persoon meer tijd te geven om erover na te denken. Tijdens deze periode moet de persoon bevestiging krijgen over de beslissing om verder te gaan in hun reis naar een beter gehoor.

Afstellen en aankoop
Personen met gehoorproblemen komen terug voor de aanpassing en fijnafstelling van het hoortoestel en om uitleg over het gebruik te krijgen. Meestal wordt er voor het hoortoestel betaald aan het einde van deze afspraak.

Aanpassing
Personen met gehoorproblemen zijn nu nieuwe gebruikers van hoortoestellen. De aanpassing aan en het leven met een hooroplossing is niet voor alle hoortoestelgebruikers een eenvoudig proces en een succesvol resultaat hangt af van het aantal goede ervaringen tijdens de aanpassingsperiode.

Leven met een hoortoestel
Zodra de nieuwe hoortoestelgebruikers de aanpassingsperiode met positieve ervaringen hebben afgesloten, wordt het dagelijks leven hervat met de voordelen van het dragen van een hoortoestel. Het leven met hoortoestellen biedt zowel nieuwe mogelijkheden als nieuwe uitdagingen. Hoortoestelgebruikers zullen er baat bij hebben als ze deze uitdagingen in hun omgeving herkennen.

Behoefte aan verbetering
Op een bepaald moment zal de hoortoestelgebruiker behoefte hebben aan een verbetering, hetzij door nieuwe technologieën, hetzij door het toevoegen van meer toestellen aan de huidige hooroplossing. De gemiddelde levensduur van een hoortoestel is ongeveer vijf jaar.

Ervaren cliënten

blijven graag op de hoogte van onderwerpen gerelateerd aan horen en proberen gratis nieuwe producten uit. Meer dan de helft zou contact opnemen met een hoorzorgprofessional als ze een gratis proeftest of hoortest aangeboden kregen.

Download de bevindingen van de enquête onder ervaren gebruikers

Nieuwe gebruikers

hebben vaak moeite met het aanvaarden van hun gehoorverlies en zijn op zoek naar informatie, bevestiging en de empathie van hun hoorzorgprofessional. Diegenen die een aankoop deden bij hun eerste bezoek hadden een aanzienlijk betere ervaring – op elk gebied – dan diegenen die niets kochten.

Download de bevindingen van de enquête onder nieuwe gebruikers

Kinderen

zijn afhankelijk van hun hoortoestellen om het best uit hun taal, educatieve en sociale ontwikkeling te halen, elke stap van de weg, van kleine kinderen tot tieners. Voor hen gaat het niet enkel om gehoorverlies, maar ook over het overwinnen van de uitdagingen van het leven om dezelfde kansen en dromen dan hun leeftijdsgenoten te na te jagen.

Ernstig slechthorenden

hebben altijd meer hulp nodig gehad dan anderen om spraak te verstaan, vooral in lawaaiige situaties. Voor de meesten is het een dagelijkse uitdaging om niets te missen, en zelfs kleine taken worden vaak grote taken.

Download de bevindingen van onze ernstig slechthorenden studie