Krijg hulp met
Oticon RemoteCare

Met Oticon RemoteCare kunt u een virtuele afspraak met bepaalde cliënten houden, waarbij u hun hoortoestel(len) op afstand kunt bijstellen.

Op deze pagina kunt u ondersteuning krijgen bij het beoordelen van de geschiktheid en bij het voorbereiden voor een sessie, tips voor probleemoplossing bekijken en veelgestelde vragen lezen.

 

video-about-oticon-remotecare

  • Checklist kandidaten

    Vul de vragenlijst voor kandidaatbepaling in

    Plaats een score op de vragenlijst

    Lees verder

  • Uw cliënt aanmaken (persoonlijk)

    Uw winkel aanmaken

    Lees verder

  • Lees de 'best practices'

    Meld u aan en begin met de sessie

    Controleer of de cliënt gereed is

    Voer de sessie uit

    Beëindig de sessie

    Lees verder

  • Tijdens de sessie

    Als een sessie eindigt

    Lees verder

Vind de gebruiksaanwijzing en het scoreblad. 
Ga naar downloadcentrum

 

Handige links voor uw cliënt - Help uw cliënt aan de slag te gaan

App gebruiksaanwijzing iPhone en iPad
App gebruiksaanwijzing Android
Checklist voorbereiding gebruiker
Ondersteuningswebsite voor hoortoestelgebruikers

 

Oticon RemoteCare is geschikt voor bepaalde cliënten. Het is dus belangrijk de geschiktheid van elke persoon te evalueren voordat u beslist een afspraak op afstand aan te bieden.

  • > Checklist kandidaten

    Dit is een checklist met criteria waaraan elke cliënt moet voldoen om Oticon RemoteCare te kunnen gebruiken.

     

    De cliënt moet:

     

    1. Ouder zijn dan 18 jaar

    2. Een actief e-mailadres hebben

    3. Compatibele hoortoestellen/een compatibel hoortoestel hebben. Bekijk compatibele hoortoestellen

    4. Toegang tot draadloos internet hebben met een minimale bandbreedte van 1/1 Mbit/s

    5. Een iPhone of iPad hebben waarop iOS 12.0 of later draait. Een compatibele Android hebben waarop OS 8.0 of later draait. Bekijk compatibele apparaten

    6. Vaardigheden op het apparaat:

    Op hun iPhone, iPad of Android, gebruikt de cliënt applicaties, ontvangt/stuurt e-mails, en weet hoe er met Wi-Fi verbonden moet worden

  • > Plaats een score op de vragenlijst

    U kunt de geschiktheid van elke cliënt beoordelen met het Oticon RemoteCare scoreblad voor kandidaatbepaling.

    Download Oticon RemoteCare kandidaatscoreblad voor kandidaatbepaling

     

    Is uw cliënt geschikt voor Oticon RemoteCare?

    Ga naar Uw cliënt aanmaken (persoonlijk)

  • > Uw cliënt aanmaken (persoonlijk)

    Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat u elke cliënt aanmaakt en voorbereidt terwijl hij/zij nog bij u in winkel is.

    We raden de volgende stappen aan om te zorgen dat de cliënt is aangemaakt voor het gebruik van Oticon RemoteCare:

     

    Materialen om te delen

    Druk de volgende materialen af en geef ze aan de cliënt:

     

    Gebruiksaanwijzing Oticon RemoteCare app voor iPhone en iPad

    Gebruiksaanwijzing Oticon RemoteCare App voor Android

      

    Laat uw cliënt ook weten dat er een ondersteuningswebsite voor hoortoestelgebruikers is over Oticon RemoteCare

     

    iPhone, iPad of Android apparaat en app

    Installeer de Oticon RemoteCare App op de iPhone, iPad of het Android apparaat van de cliënt en verbindt het hoortoestel/de hoortoestellen.

     

     

     Zorg voor het volgende:

    • Noteer het e-mailadres van de cliënt (controleer of het e-mailadres hetzelfde is als het adres dat de cliënt gebruik om zich aan te melden bij de app)

    • Voer een snelle Oticon RemoteCare afspraak uit en laat de cliënt zien hoe de Oticon RemoteCare App wordt gebruikt

    • Zorg dat u voldoende tijd inplant voor de eerste Oticon RemoteCare afspraak

  • > Uw winkel aanmaken

    Technische vereisten

    • PC camera of externe camera (webcam)

    • Microfoon en luidsprekers of headset

    • Internet met een aanbevolen minimum snelheid van 1/1 Mbit/s

    • E-mailaccount

     

    Oticon RemoteCare in Oticon Genie 2 inschakelen

    1. Maak een Oticon RemoteCare account aan: Open de Oticon RemoteCare uitnodigingsmail gestuurd door Oticon RemoteCare Service en volg de instructies

    2. Zet ‘REMOTECARE’ aan

     

    Maak voorbereidingen

    Zorg ervoor dat er aan de volgende vereisten is voldaan voordat Oticon RemoteCare wordt gebruikt:

    • Stel de video zodanig in dat er minimale visuele afleidingen voor de cliënt zijn (indien mogelijk uit de buurt van ramen en gebieden met veel verkeer)

    • Kies voor een rustige omgeving met minimale hoorbare afleidingen

    • Controleer of er aan alle technische vereisten is voldaan

  • > Stap 1: Lees de 'best practices'

    • Controleer of de camera, microfoon en luidsprekers van de computer werken

     

    • Ga dicht bij de microfoon zitten om de beste geluidskwaliteit te bereiken (headset aanbevolen)

     

    • Vermijd het verschuiven en ritselen van papier tijdens de sessie, aangezien dit een negatieve impact op de geluidskwaliteit kan hebben

     

    • Ga voor de camera zitten zodat de cliënt uw gezicht en lippen duidelijk kan zien

     

    • Praat op een duidelijke en gematigde toon en controleer regelmatig bij de cliënt of er geen problemen met de verbinding of de audio zijn

     

    • Gebruik uw deskundig oordeel om te bepalen of de cliënt naar uw winkel moet komen om zijn problemen te bespreken

  • > Stap 2: Meld u aan en begin met de sessie

    Om de afspraak te beginnen, opent u Genie 2 en selecteert u het bestand van de cliënt.

     

    1. Schakel Oticon RemoteCare in.

     

    2. Voer uw hoorzorgprofessional gegevens in en klik op ‘AANMELDEN’.

     

    genie-2_remotefit_log-in2

     

     

    3. Voer de gegevens van uw cliënt in en druk op ‘DOORGAAN’.

     

    4. Zodra de cliënt in de virtuele wachtruimte is, klik op ‘START EEN AFSPRAAK’ wanneer u klaar bent.

     

    Opmerking: Het is alleen mogelijk een sessie te starten als de cliënt al aanwezig is/de afspraak is gestart.

     

    account-details-and-login-v2

     

     

    Gebruik RemoteCare communicator om met uw cliënt te communiceren

    a) Maakt tekstberichten en communicatie via audio en video tussen u en uw cliënt mogelijk

     

    b) Hoortoestel statusindicaties

     

    c) Camera in-/uitschakelen

     

    d) Microfoon dempen/dempen opheffen

     

    e) Video verversen

     

    step4-b-v2

     

     

    Heeft u problemen?

    Ga naar Probleemoplossing – Tijdens de sessie

  • > Stap 3: Controleer of de cliënt gereed is

    Controleer of de cliënt u duidelijk kan zien en horen.

     

    Controleer of de cliënt de checklist voor de voorbereiding van de gebruiker doorlopen heeft. Checklist voorbereiding gebruiker

     

    Vraag uw cliënt: 

    • Heeft hij/zij nieuwe batterijen in het hoortoestel/de hoortoestel(len) geplaatst? In geval van oplaadbare hoortoestellen, zijn ze volledig opgeladen? Ligt de oplader in de buurt?

    • Is de iPhone, iPad of Android volledig opgeladen?

    • Vraag naar de algemene ervaring met de hoortoestellen

    • Stel vast of er eventuele andere onderzoeken uitgevoerd moeten worden voorafgaand aan het gebruik van Oticon RemoteCare App (bijv. een otoscopie)

     

    Ga naar Probleemoplossing – Tijdens de sessie

  • > Stap 4: Voer de sessie uit

    1. Klik op ‘VERBINDEN’ om de hoortoestellen van de cliënt te detecteren en verbinden. De statusindicaties gaan groen branden wanneer het hoortoestel/de hoortoestellen is/zijn verbonden. NB: het verbindsproces kan enkele minuten duren. Als u een communicatiefout krijgt, ga naar het scherm ‘FAMILIE’ of ‘SELECTIE’ en verbind het hoortoestel/de hoortoestellen. Ga door naar ‘AANPASSING’ als de hoortoestellen verbonden zijn.

     

    De verbindingsstatus van de hoortoestellen wordt op drie plaatsen aangegeven:

    a) Verbindingsbalk

    b) Oticon RemoteCare verbindingsoverzicht

    c) Oticon RemoteCare Communicator

     

    remote_fit_for_page_12-v2

     

    2. Pas de hoortoestellen van de cliënt aan zoals u dat normaal gesproken doet, indien nodig.

     

    3. Klik op ‘UPLOAD’ om de nieuwe instellingen naar de hoortoestellen te uploaden.

     

    4. Wanneer alle gewenste wijzigingen zijn gemaakt, klik op ‘OPSLAAN EN VERLATEN’. De hoortoestellen worden losgekoppeld van Genie 2 en opnieuw gestart.

     

    Opmerking: U kunt de hoortoestellen ook loskoppelen vanuit het scherm EINDE AANPASSING.

     

    5: Ga naar het scherm EINDE AANPASSING en klik op ‘OPSLAAN EN VERLATEN EN GA NAAR DE CLIËNTSTAP’ om de sessie met de cliënt op te slaan en af te sluiten.

     

    step5-end-v2

     

    Ga naar Probleemoplossing – Tijdens de sessie

  • > Stap 5: Sluit de sessie af

    • Laat de cliënt weten dat u degene bent die de sessie moet beëindigen om ervoor te zorgen dat alle nodige wijzigingen worden gemaakt en opgeslagen.

     

    • Ga naar het scherm EINDE AANPASSING en klik op ‘OPSLAAN EN VERLATEN' en ga naar de cliëntstap om de sessie met de cliënt op te slaan en af te sluiten.

     

     

    Ga naar Probleemoplossing - Als een sessie eindigt

  • > Ik kan mijzelf niet zien in Genie 2 (uw cliënt kan u ook niet zien)

    • Controleer of u uw camera niet heeft uitgeschakeld in RemoteCare Communicator

     

    • Controleer of uw camera niet bedekt is

     

    • Controleer of uw camera als standaard apparaat is ingesteld in Windows voordat u Genie 2 opent. Dit doet u in Windows Device Manager. Start Genie 2 opnieuw als u wijzigingen heeft gemaakt na het openen van Genie 2

     

    • Ververs de video door op de video ‘refresh’-knop te drukken in de rechter bovenhoek van de RemoteCare Communicator

     

    • Controleer of er geen andere programma’s draaien die video gebruiken (bijv. Skype). Sluit het andere programma en start Genie 2 opnieuw op

  • > De videokwaliteit van mijzelf is erg slecht

    Dit heeft te maken met de kwaliteit van uw webcam. Als de kwaliteit slecht is, zou u kunnen overwegen uw webcam te upgraden.

  • > De videokwaliteit van mijn cliënt is erg slecht

    Ofwel uw cliënt heeft een upload-bandbreedte die onder de aanbevolen minimum 1/1 Mbit/s ligt, of u heeft een upload-bandbreedte die onder de aanbevolen minimum 1/1 Mbit/s ligt.

     

    Als de videokwaliteit zeer slecht is, vraag uw cliënt om de video uit te schakelen, schakel vervolgens uw eigen video uit en ga door met de afspraak via audio en chat.

  • > Ik kan alleen mijzelf in Oticon Genie 2 zien, er is geen video-/audiostream van de cliënt

    • Controleer of uw cliënt de videofunctie in de app niet heeft uitgeschakeld

     

    • Ververs de video door op de video ‘refresh’-knop te drukken in de rechter bovenhoek van de RemoteCare Communicator

     

    • Controleer of de gebruiker Oticon RemoteCare App heeft toegestaan om video te gebruiken. Dit kan gecontroleerd worden in Instellingen > RemoteCare

     

    • Controleer of de gebruiker Oticon RemoteCare App heeft toegestaan hun camera te gebruiken:

     

    Voor iPhone en iPad: Dit kan gecontroleerd worden in Instellingen > RemoteCare
    Voor Android: Dit kan gecontroleerd worden in Instellingen > Apps > Permissies > RemoteCare 

     

    Extra vereisten voor Android: 

    • Controleer of uw cliënt Google Chrome geeft ingeschakeld

    • Controleer of uw cliënt de energiebesparingsstand heeft uitgezet

     

    NB: wanneer de instelling tijdens een bezoek wordt gewijzigd, zal Oticon RemoteCare App opnieuw starten.

  • > Ik kan de cliënt niet horen/er is geen audio van de cliënt

    • Controleer of het luidsprekervolume en computervolume niet gedempt zijn

     

    • Controleer of de gebruiker Oticon RemoteCare App heeft toegestaan zijn microfoon te gebruiken

     

    Voor iPhone en iPad: Dit kan gecontroleerd worden in Instellingen > RemoteCare

    Voor Android: Dit kan gecontroleerd worden in Instellingen > Apps > Permissies > RemoteCare

     

    NB: wanneer de instelling tijdens een bezoek worden gewijzigd, zal Oticon RemoteCare App opnieuw starten.

  • > Oticon Genie 2 kan geen verbinding maken met de hoortoestellen van uw cliënt (communicatiefout)

    • Controleer of uw cliënt de richtlijnen voor het voorbereiden van de afspraak heeft gevolgd (Bluetooth ingeschakeld, hoortoestellen gekoppeld/verbonden met iPhone, iPad of Android, vol batterijniveau enz.)

     

    • Ga naar het scherm ‘FAMILIE’ of ‘SELECTIE’ en verbind het hoortoestel/de hoortoestellen. Ga door naar ‘AANPASSING’ als de hoortoestellen verbonden zijn

     

    • Als het probleem aanhoudt, moet u beiden de afspraak opnieuw starten. Voor de cliënt: Zet de iPhone, iPad of Android uit en start de iPhone, iPad of Android opnieuw, open vervolgens Oticon RemoteCare App en ga naar de afspraak. Voor de hoorzorgprofessional: Sluit Oticon Genie 2 en open het opnieuw, start vervolgens de sessie opnieuw.

  • > Oticon Genie 2 vraagt of u de instellingen van de hoortoestellen of die van Oticon Genie 2 wilt gebruiken. De instellingen moeten echter hetzelfde zijn

    Als de instellingen naar de hoortoestellen zijn geüpload, maar er ging iets mis met Oticon Genie 2, worden de gewijzigde instellingen opgeslagen in de hoortoestellen maar niet in Oticon Genie 2. Hierdoor krijgt u een pop-up te zien bij de volgende afspraak om u te laten weten dat de instellingen niet overeenkomen.

     

    U moet altijd de hoortoestelinstellingen in deze pop-up kiezen, tenzij u zeker weet dat u wijzigingen in Oticon Genie 2 heeft gemaakt die opgeslagen zijn in Oticon Genie maar niet zijn geüpload naar de hoortoestellen.

  • > De sessie werd opeens beëindigd zonder wederzijdse overeenstemming met uw cliënt

    Probeer opnieuw met de sessie te verbinden om een wederzijdse overeenstemming met uw cliënt te krijgen. Als uw cliënt de verbinding verbrak, wacht dan tot uw cliënt weer deelneemt als u verwacht dat hij/zij weer zal proberen verbinding te maken.

    In beide gevallen zijn de hoortoestellen OK en kunnen ze worden gebruikt. De instellingen van de laatste upload (of initiële aanpassing, als u geen instellingen heeft geüpload) zijn in de hoortoestellen.

     

    Probeer opnieuw verbinding te maken met de afspraak. Als u de verbinding niet opnieuw tot stand kunt brengen, neem contact op met uw cliënt en maak een nieuwe afspraak.

  • > De hoortoestellen lijken defect te zijn en de cliënt kan de hoortoestellen niet meer gebruiken

    Vraag uw cliënt te controleren:

     

    • Of Bluetooth is ingeschakeld

     

    • Of het batterijniveau van de hoortoestel(len) vol is. Of er nieuwe batterijen zijn geplaatst. Indien oplaadbaar: Controleer of het hoortoestel/de hoortoestellen volledig is/zijn opgeladen

     

    Controleer of het hoortoestel/de hoortoestellen (indien van toepassing, zowel L als R) is/zijn gekoppeld met iPhone of iPad

     

    • Start Oticon RemoteCare App opnieuw op. Ga naar ‘Uw hoortoestel(len) verbinden’

     

    • Als de herstelmodus wordt gestart in de app, volg dan het advies in de app

     

    De standaardgarantie en het retourbeleid voor de hoortoestellen zijn van toepassing als de hoortoestellen nog steeds defect lijken te zijn en de cliënt de hoortoestellen niet meer kan gebruiken.