Ondersteuning van familieleden

Onbehandeld gehoorverlies beïnvloedt ons sociale leven. Moedig uw familielid of vriend aan om hulp te zoeken zodat de communicatie weer vlotter kan gaan.

Heeft iemand in uw omgeving een duwtje in de rug nodig?

Als u dit leest, vermoedt u waarschijnlijk dat iemand in uw omgeving aan gehoorverlies lijdt. Ontdek hoe u uw familie of vrienden kunt helpen om beter te horen.

Hoorde u maar al te vaak “Sorry, kan je dat even herhalen?”? Gehoorverlies treedt zeer geleidelijk op en wordt daarom niet altijd opgemerkt. U en uw omgeving kunnen er zelfs van uitgaan dat de persoon met gehoorverlies gewoon een selectief gehoor heeft. Sommige geluiden hoort hij immers zeer duidelijk, andere geluiden hoort hij dan weer niet waardoor er gaten in de woorden en zinnen ontstaan. Conversaties in drukke ruimtes of via de telefoon worden hierdoor moeilijk.

Als het gehoorverlies niet wordt behandeld kan het de relatie tussen de slechthorende persoon en zijn familie en vrienden beïnvloeden en kan hun levenskwaliteit afnemen. 

Daarom is het zo belangrijk dat u:

  • Uw geliefde aanspoort om een gehoortest te laten uitvoeren en actie te ondernemen.

  • Leer hoe converseren gemakkelijker te maken door de manier waarop u communiceert aan te passen.


Leer meer over gehoorverlies

Herken de tekenen van gehoorverlies

Stel deze vragen om het gehoor van iemand uit uw omgeving te beoordelen.

Merkt u:

…dat de persoon vaak klaagt dat iedereen mompelt en vraagt om bepaalde dingen te herhalen?

…dat de persoon als hij tegenover u zit niet hoort wanneer iemand achter hem of vanuit een andere kamer hem roept?

…dat de persoon moeite heeft om een gesprek te volgen in een lawaaiige omgeving zoals een restaurant of auto?

…dat de persoon stiller is dan normaal op sociale bijeenkomsten?

…dat de persoon de tv of radio abnormaal luid zet?

…dat de persoon de dialogen van theaterstukken, films...niet kan volgen?

Als het resultaat op gehoorverlies wijst

Als u de meeste vragen met ja beantwoordt, moet u uw familielid ervan overtuigen contact op te nemen met een hoorzorgprofessional. Hoe vroeger er een duidelijke diagnose wordt gesteld, hoe succesvoller het resultaat. Stel de persoon gerust en vertel hem dat u hem graag naar de hoorzorgprofessional vergezelt, dat hij in uitstekende handen is en dat jullie er samen alles aan zullen doen om zijn/haar gehoor te verbeteren.


7 goede communicatiegewoonten

Communicatie is een tweerichtingsproces. Hoortoestellen zijn niet altijd voldoende om elk gesprek met succes te kunnen volgen. U kunt het luisteren en communiceren ook zelf gemakkelijker maken.

1. Trek de aandacht van de persoon alvorens het gesprek te starten zodat hij naar u kijkt en zich op wat u zegt kan richten.

2. Spreek duidelijk en natuurlijk – roep niet.

3. Ga wat dichterbij zitten of staan en zorg ervoor dat uw gezicht goed is verlicht zodat uw gelaatsuitdrukkingen en lippen gemakkelijk te lezen zijn.

4. Probeer niet te praten terwijl u kauwt of rookt. Verberg uw gezicht niet achter uw mond of kin tijdens het spreken.

5. Vermijd achtergrondlawaai, zet de muziek of tv stiller of ga op zoek naar een rustigere plek om te praten.

6. Probeer elkaar niet te onderbreken tijdens een groepsgesprek.

7. Probeer uw zin anders te formuleren in plaats van te herhalen.


Diagnose en behandeling van gehoorverlies

In meer dan 90% van de gevallen van gehoorverlies, vormen hoortoestellen de beste oplossing omdat ze de levenskwaliteit van de slechthorende en de andere familieleden verbeteren.

Laat een gehoortest uitvoeren!

De eerste stap naar een beter gehoor is naar een hoorzorgprofessional gaan voor een gehoortest. Het neemt minder dan een uur in beslag en doet geen pijn. Bied aan om mee te gaan. Er zal immers veel informatie worden gegeven. Twee geheugens zijn beter dan een.

De beste behandeling

Als de test aantoont dat u aan gehoorverlies lijdt, moet u op zoek gaan naar een passende oplossing. In de meeste gevallen vormen hoortoestellen de beste oplossing omdat ze het vermogen om te communiceren vergroten - ook al kunnen ze de gebruiker zijn gehoor niet volledig teruggeven. De oplossing die de hoorzorgprofessional aanbeveelt zal afhangen van de behoeften van de gebruiker, diens levensstijl, persoonlijke voorkeuren en budget.

Zich aanpassen aan nieuwe indrukken

Wanneer de hoortoestellen zijn geplaatst moet u de patiënt een hart onder de riem steken. De versterkte geluiden kunnen zeer overweldigend zijn omdat de hersenen opnieuw naar vergeten geluiden moeten luisteren. Toch is het belangrijk dat u de hoortoestellen zo vaak mogelijk draagt zodat de hersenen zich kunnen aanpassen. Als het volume te luid of te zacht staat, moet u hem/haar aanmoedigen om de hoortoestellen bij te stellen.

Lees hier meer over de eerste dagen met hoortoestellen
  • Gehoor

    Wist u dat ons gehoor het enige zintuig is dat nooit slaapt?

  • Verbinden met toepassingen

    Hoortoestellen verbinden met verschillende apparaten zoals uw tv of telefoon met behulp van ConnectLine.

  • Downloads en Ondersteuning

    Video's en instructies zoeken over hoe alle hoortoestellen en accessoires van Oticon worden gebruikt.

  • Vind een audicien

    Een audicien kan uw gehoor testen en de behandeling adviseren die het best bij u past.